LGS’de Öğrenciler Matematik Dersinde Neden Zorlanıyorlar?
Soru tarzının değişmesi tüm dersler için geçerli olsa da matematik sorularındaki değişiklik, öğrenciler açısından diğer derslere göre daha zorlayıcı oldu. Matematik soruları bilgiyi değil, bilgiyi kullanma ve bildiklerini günlük hayata transfer etme becerisini ölçmeyi amaçlıyor. Öğrencinin yorumlama, muhakeme etme ve bilgiyi transfer etme yetisini ölçecek şekilde hazırlanıyor. Yıllardır bilgiyi ölçen, daha çok ezbere dayalı sorulara alışkın olan öğrenciler de yeni nesil sorularda zorlanıyorlar. Öğrencileri zorlayan ikinci husus ise zamanın yetiştirilememesi. Yeni nesil sorularda tablolar, şekiller, resimler ve açıklamalar daha fazla yer alıyor, dolayısıyla da sorular çok daha uzun. Öğrenciler, sayısal oturumda (40 soru için 80 dk.) süreyi yetiştiremiyorlar ya da yetiştirmek için çok hızlı yapmaya çalışıyorlar. Zamanı yetiştirememe endişesi öğrencilerin kaygısını da artırabiliyor ve zor olan matematik soruları öğrenciler için daha zor hale geliyor. Yeni nesil sorularla birlikte öğrencilerde, matematik dersine karşı ön yargı oluşmaya başladı ve öğrenilmiş çaresizlik yaşıyorlar. Ne kadar çalışsalar da, yeni nesil soruları çözemeyeceklerini düşünüyorlar. Bu tarz sorular öğrencileri zorlasa da, doğru olan soru tarzının bu olduğunu ve uzun vadede faydalı olacağını da belirtmek istiyorum. PISA sınavlarında ülke olarak başarısız olma nedenimiz de ezbere dayalı sisteme ağırlık vermemizdir. Ezbere dayalı sistemden uzaklaşıyor olmak olumlu bir gelişmedir.
Öğrenciler Ne Yapmalı?
Öğrencilerin, yeni nesil sorulara alışkın olmamaları, soruların daha uzun ve zor olması sebebiyle çözmekte zorlanmaları, gayet normal ve beklenen bir durumdur. Öğrenciler unutmamalı ki, yeni nesil sorularda birçok öğrenciyi zorlanmakta. Yeni nesil sorulara beyninizin alışması zaman alacaktır. Bu sorulardan çözdükçe, beyniniz alışacak ve daha kolay çözmeye başlayacaksınız. Fakat bu çok kısa sürede olmayacaktır, sabırla düzenli bir şekilde matematik dersine çalışmalısınız. Zaman konusunda ise zorlandığınız sorulara takılıp kalmadan boş bırakmalı ve sınav sonunda zaman kalırsa o sorulara tekrar dönmelisiniz. Ayrıca evde test çözerken de süre tutarak çalışmalı, bu konuda alışkanlık kazanmalısınız. Maalesef bazı öğrenciler matematik dersini anlamadığını düşünerek, çalışmaktan vazgeçebiliyorlar. Çalışmaktan vazgeçmeniz sorunu çözmeyeceği gibi, matematik netlerinizin daha da düşmesine neden olacaktır. Matematik dersi sadece LGS’de değil, lisede, üniversite giriş sınavında, KPSS’de ve günlük hayatınızda daima lazım olacaktır. Bu nedenle matematik dersine çalışmayı kesinlikle bırakmayın.
Nasıl Çalışmalı?
* Düzenli çalışmak tüm dersler için önemlidir ancak matematik gibi zor dersler için olmazsa olmazdır. Matematik dersine mümkünse her gün çalışın. Her gün en azından 20-30 soru çözmeye çalışın. Çalışma sürenizin sizi usandırıp, bıktıracak kadar uzun olmamasına dikkat edin.
*Çözemediğiniz soruları öğretmeninize sorun.
*Değişik kaynaklardan çözün. Kolaydan zora gidin. Önce kolay kaynaklardan çözün daha sonra zor kaynakları çözün. *Süre tutun. Sınavda zamanınızı doğru kullanabilmek için; test çözerken de süre tutun ve süreyi etkili kullanma ve hızlı çözme alışkanlığı kazanın.
*Çalışırken ve sınavlarda yapamadığınız sorularda takılıp kalmayın. Belirli bir süre uğraşın, çözemiyorsanız çok zaman kaybetmeyin. *Saatlerce matematik dersine çalışmayın. Ara vermeden uzun süre çalışmak hem öğrenme veriminizi düşürür, hem de matematik sorularına karşı bıkkınlık oluşturur.
*Matematik dersine kendinizi en iyi hissettiğiniz, verimli olduğunuz zaman çalışın.
*Sabırlı olun. Kısa sürede netlerinizin artmasını beklemeyin. Siz düzenli çalışmaya devam edin, zamanla netleriniz artacaktır.
*Eksiklerinizi tespit edin. Deneme sınavlarında yanlış yaptığınız ve boş bıraktığınız soruları inceleyin. Yanlışlarınızın sebebinin; bilgi eksikliği, zamanı yetiştirememe, sınav kaygısı, dikkatsizlik, odaklanamama v.b. nedenlerden hangileri olduğunu tespit edin ve önlem alın.
*Kendi netlerinizi arkadaşlarınızla kıyaslamayın. Matematiği daha iyi yapan arkadaşlarınızla kıyaslama yaptığınızda, kendinizi başarısız hissedebilirsiniz. Kendi gelişiminize odaklanın.
*UNUTMAYIN! Sizin göreviniz çalışmak, elinizden gelenin en iyisini yapmak. Sonuca değil, yapabileceklerinize odaklanın.
Tüm öğrencilere başarılar dilerim…
Didar DEMİRER
Matematik Öğretmeni